Kill the gays - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu Kill the gays - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu

Kill the gays

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

26 Februari 2014 | Nederland, Zaandam

Kill the gays…

Allereerst hartelijk dank voor al jullie berichten! Het geeft me een ontzettend goed gevoel dat jullie mijn blog lezen en meeleven, zeker met wat er nu aan de hand is in Oeganda. Ik heb ook begrepen dat Nederland zich flink roert en terecht natuurlijk. Wat er hier gebeurt, is een ongelooflijke schending van de mensenrechten, ongehoord en onbekend in ‘onze’ Westerse wereld. Al kan je je bij dat laatste wel kritisch afvragen hoe het hier 50 jaar geleden was…?? De president heeft dus maandag getekend, deels – lijkt het- ook uit provocatie naar diezelfde Westerse wereld, met name Obama, die vorige week dreigde met stopzetten van funding. Amerika dus zijnde het grootste donorland van Oeganda. Iemand enig idee hoe hij nu heeft gereageerd, nu het ondertekend is? Ik wil ook wat kanttekeningen maken bij de wet, want de Nederlandse berichtgeving is niet altijd even accuraat. Allereerst is de wet nu wel ondertekend, maar nog niet van kracht. Dat maakt voor het hysterische publiek niet zo veel uit, maar wel voor de politie. Met officiële arrestaties of invallen bij organisaties en mensen thuis, zal het zo’n vaart nog niet lopen. Wanneer de wet dan wel van kracht zal worden, is nog de vraag. De president heeft namelijk ook de VS om wetenschappers gevraagd die kunnen aantonen dat homoseksualiteit genetisch bepaald is. Als dat zo is, gaat hij de wet herzien. Museveni’s eigen wetenschappers hebben gezegd dat het aangeleerd is, vandaar ook dat hij heeft getekend. En het is abnormaal en ziek gedrag. Ja ja, de wetenschap staat hier in hoog vaandel… Het grootste probleem is nu vooral het publiek. Jullie hebben waarschijnlijk wel gehoord/gelezen over de tabloid die die 200 namen heeft gepubliceerd? Dat is natuurlijk heel gevaarlijk. Los van krankzinnig. Het zou dus publiekelijke heksenjachten kunnen ontketenen en dan zijn we echt van God los. Al vinden ze hier juist dat ze erg christelijk handelen…Maar volgens deze katholieke ‘krant’ pakken homo’s je kinderen, dus je kan ze maar beter ophangen.
In deze ‘krant’ staan ook namen van mijn collega’s. En behalve dat wordt mijn organisatie aangemerkt als promotor van LGBT rechten. En dat is strafbaar. Vijf tot zeven jaar, geloof ik. Deze ‘promotie’ is dus gebaseerd op het feit dat wij gelieerd zijn aan een aantal mensenrechten organisaties. Jullie begrijpen wat ik bedoel. Oh ja, dus geen namen van mijn kant, moge duidelijk zijn waarom. Maar goed, vooralsnog geen politie inval, alleen de vraag of mijn collega’s hun buren kunnen vertrouwen, nog over straat kunnen, hun persoonlijke veiligheid is echt in gevaar.
Tot zover even. Ik ben deze week niet op kantoor, toevallig hoor, moet mijn observaties uitwerken, maar ga vanmiddag wel even langs. Ik wil die ‘krant’ even kopiëren en van mijn collega’s horen hoe het met ze gaat. Het is ook goed dat Nederland zich druk maakt. Maar bedenk je wel dat er nog veel en veel meer landen zijn waar dit aan de hand is. Nederland is een donorland van Oeganda. Dat verklaart een hoop. Maar om de geldkraan dicht te draaien? Wat bereik je daarmee? Drie maal raden wie de schuld krijgen. Timmermans en Ploumen hadden misschien beter eerst wat gesprekken kunnen voeren met Oegandese activisten die in Nederland zijn (kijk op facebook: Ugandan gay on the move).Of hierheen komen voor een gesprek. Bereik je met dialoog niet veel meer?

Liefs, Miek xxx

  • 26 Februari 2014 - 11:27

    Willy:

    He Miek,

    moest gelijk aan je denken toen ik dit hoorde en las. Hoop dat je veilig blijft.

  • 26 Februari 2014 - 20:14

    Els:

    Hi Annemieke,
    Toch een erfenisje uit het westen. Als de mensen zich maar niet gek laten maken.
    Succes

  • 26 Februari 2014 - 23:44

    Jackie:

    Mooi geschreven en heel verhelderend. Thankx voor de toelichting. En blijf genieten van alle mooie dingen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zaandam

Annemieke

Drie maanden voor mijn masterstudie Antropologie in Kampala, Uganda.

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 8854

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 04 April 2014

Uganda

Landen bezocht: