Boterneus - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu Boterneus - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu

Boterneus

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

28 Januari 2014 | Nederland, Zaandam

Neus in de boter
De eerste week hier viel ik gelijk met mijn neus in de boter. Kom op woensdagochtend 9 uur op kantoor aan, hoor dat ik naar een vergadering moet, waar mij vervolgens wordt verteld dat ik naar een lunch moest. Okay, okay…beetje vroeg lijkt me, maar ja, dingen gaan anders hier in Afrika. Er wordt een boda voor mij geregeld, dat was dus mijn eerste ritje op zo’n brommer en hup, naar het Imperial Hotel. De lunch had te maken met de Penal Code. Zoveel wist ik. De Penal Code is dus die wet die homoseksualiteit strafbaar stelt, levenslange gevangenisstraf, maar ook ‘gewone’ mensen strafbaar maakt als ze gays niet binnen 24 uur aangeven. Jullie hebben het – als het goed is- gelezen in de petitie van Amnesty. Aangekomen bij het Imperial, poepiesjiek overigens, vraag ik bij de receptie waar de lunch van de Penal Code is. De dame staart me aan…en dan zegt ze: you mean the human rights convention…Yes yes, gokte ik. Vierde etage. Stap uit de lift en zie heel veel mensen in de rij voor koffie en gelukkig, ik ontdek een bekende van kantoor. Nice to see you, so nice to see you! Iedereen om hem heen kijkt me nieuwsgierig aan. You line up for the coffee, darling…Nou ja, dat doe ik dus maar. Ondertussen even rustig om mee heen kijkend, zie ik dat veel mensen, behalve zwart ook gay zijn…(hoe zie je dat laatste ??) Ik weet dus eigenlijk nog steeds niet precies wat er gaat gebeuren, maar de mensen zijn LGBT’ers….En ik ben in Kampala, Oeganda….Veel spannender kan het niet worden…
In de zaal gekomen krijg ik wat papieren; de agenda, een poster en een brochure. En dan zie ik ook Chris. Hij is de directeur van RLP en heeft blijkbaar ook met dit gebeuren te maken want hij is een van de sprekers. Hij verwelkomt me “good that you could make it to the launch…’ Launch dus, niet lunch…Ha ha, wat mijn oren wilden horen… Het gaat dus om de lancering van een onderzoek dat uitgevoerd is door twee Human Rights organisaties, met als doel de Penal Code te torpederen. Ik zal jullie niet vermoeien met hoe ze dit aangepakt hebben, maar het was duidelijk grondig gedaan….we kregen het gehele rapport voorgelezen, twee uur lang, daarmee loopt de hele agenda volledig uit de hand (daar kan ik ook nog wel een blog over schrijven, vergaderen in Oeganda) en dan praat die onderzoeker ook nog zo snel…Er gaat heel veel langs me heen. Maar na de launch toch de lunch…gelukkig…

Bizarre brief
Ook nog even een update over de Penal Code: deze is dus door het parlement op 20 december goedgekeurd maar vorige week door de president verworpen. Hij zegt dat het niet rechtsgeldig was want het volledige parlement was niet bijeen. Bovendien, staat in zijn brief van 28 december maar pas vorige week naar buiten gekomen, moeten we ons bedenken dat LGBT mensen abnormaal en ziek zijn en dus gered en geholpen moeten worden. Tsja…..Nu zal naar verwachting de wet weer aangedragen worden. Dan kan het zijn dat de president deze weer verwerpt, ook niet in de minste plaats omdat de USA heeft gedreigd anders alle subsidie te stoppen, maar als er dan 2/3 parlement voor is, kan ie toch worden aangenomen….Voor deze bizarre brief, kijk op, rechtsonder: http://www.ugandans4rights.org/. En hoe deze brief naar buiten is gekomen? Door iemand die zo moedig was deze te fotograferen.

Feestje
Tot slot nog een boterneusje. Aanstaande vrijdag, 31 januari, heb ik een Nieuw jaars borrel. Bij de Nederlandse ambassadeur thuis. Ik hoop dat ie de sauvignon koud heeft staan.

Liefs Miek xxx
p.s. Voor diegenen die misschien niet helemaal begrijpen wat die anti-gay bill met mijn onderzoek te maken heeft: volgens een statuut in deze wet is het niet mogelijk dat een man verkracht is door een andere man. Dat bestaat niet, dat overkomt mannen niet. Als dat je toch is overkomen, ben je dus een homo…de rest laat zich raden….


  • 28 Januari 2014 - 20:08

    Gerry En Koos:

    Wederom een geweldig verslag, fantastisch dat dit allemaal op je pad is gekomen.
    Naast het harde werken wat je moet doen, zij n dit natuurlijk wel een klein kersje op de taart toch?
    Ik hoop voor jou dat er bij de Nederlandse ambassadeur een lekker wijntje voor je koud staat.

    Veel suc6 verder en geniet er ook lekker van.

    XX Gerry en Koos

  • 28 Januari 2014 - 22:31

    Yvonne Slagboom:

    He Annemiek, hier vanuit t koude natte Alkmaar. Je weet je goed te handhaven zo te horen.
    Bizar he hoe sommige landen tegen zaken aankijken die bij ons zo gewoon lijken.
    Je gaat toch hoop ik ook van het mooie land genieten?
    Van hier uit valt er niet zoveel spannends te melden, behalve dan dat het een zooitje shitweer is,
    Heel veel succes met alles, ik blijf je volgen! X Yvonne

  • 29 Januari 2014 - 21:50

    Lot De Graaff:

    Hi Annemiek,
    En toen zat je 'opeens' in Uganda! Borrel voor je vertrek is niet gelukt maar die bewaren we gewoon voor daarna. Het is inspireren om je verslagen te lezen. Wat een bijzondere kans om daar te kunnen zijn.
    Succes, lieve groet, Lot

  • 29 Januari 2014 - 23:39

    Patricia:

    Lunch, launch... Gelukkig met beiden goedgekomen!! En om te lachen!! Hahahaha! Superstoer dat je dit gewoon maar even doet zo hoor. Kus!

  • 05 Februari 2014 - 13:25

    Willy:

    Ha Annemiek,

    wat een bijzonderheden maak je mee. Stoer dat je het ook allemaal aangaat!
    Heb, je naast werk, ook tijd om wat om je heen te kijken en prive mensen te ontmoeten?

    ik hoor het graag.
    Lieve groet, Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zaandam

Annemieke

Drie maanden voor mijn masterstudie Antropologie in Kampala, Uganda.

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 8852

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 04 April 2014

Uganda

Landen bezocht: