And a gay was killed.... - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu And a gay was killed.... - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu

And a gay was killed....

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

27 Februari 2014 | Nederland, Zaandam

And a gay was killed…
Gistermiddag even naar kantoor geweest om te horen of iedereen okay is en hoe het er voor staat. Ik was vooral blij dat de mensen die op die 200-lijst staan, aanwezig bleken. Heb een van hen ook gevraagd hoe het nu precies zit. Hij vertelt dat hij op de lijst staat, maar met het verkeerde beroep. Ze maken van hem een chique stadsadvocaat. Nou, daar kunnen we wel om lachen. Maar zijn naam en achternaam kloppen dus…Hij vertelt dat er steeds wel iets is, dat niet klopt. Meestal dus dat de namen niet passen bij het beroep of het bedrijf waar iemand zou werken. Behalve bij 1 persoon, aldus mijn collega. Alles klopt daar; naam, adres, bedrijf. Maar saillant detail: het is geen homo… man met eigen bedrijf, dat ie nu dus wel kan opdoeken. Blijkbaar heeft iemand een hekel aan hem :( Mijn collega is niet bang, waarom zou hij bang zijn voor deze gekte. ‘ I am a warrior’, zegt hij. Mmmm….da’s wel mooi, denk ik….maar sterven die niet meestal in het harnas?

Een andere collega is ook met z’n naam in de krant, maar dat vertelt hij niet zelf. Ik had hem ’s ochtends al even opgebeld om te horen hoe het met hem gaat. Hij was nog thuis. Hij laat zich altijd ophalen en thuisbrengen door een van de chauffeurs van het werk. Het gevaar dat hij een verkeerde boda chauffeur treft die hem ergens te grazen neemt, is te groot. Maar hij zou wel naar het werk gaan. Hij vertelt niet dat zijn naam ook in de krant staat. Dat hoor ik later van een van de managers. Baal ik trouwens van, heb de krant zelf nog niet te pakken. Ze waren bezig hem te scannen, dus ik hoop ‘m binnenkort digitaal te hebben.

Mijn organisatie beraadt zich verder op haar positie en overweegt ook een rechtszaak. Afgelopen maandag is er al een persbericht uitgegaan. En een collega advocaat is op zoek naar andere zaken, waarmee hij een precedent kan scheppen en/of een aanklacht op kan baseren. Het is me niet helemaal duidelijk of deze aanklacht dan tegen de wet is, of tegen de krant. De wet druist al in tegen alle internationale overeenkomsten voor mensenrechten. Ook getekend door Oeganda. Met andere woorden: Oeganda overtreedt de wet met deze wet. En daar glanst ook nog wat hoop, ook volgens een van mijn managers: de rechtbank kan de wet nog afwijzen. ‘Court can overrule.’ Wat mij betreft: court must overrule. En de krant zou je toch makkelijk kunnen beschuldigen van laster. Maar hee, dit is Oeganda….

En dan even naar de titel van dit stukje: ja, er schijnt dus dinsdag een man vermoord te zijn. De precieze woorden van mijn managers: ‘a crowd lynched him’. Dood? , vraag ik. Ja dood. Omdat ie homo was. Er is nog niet over bericht in de media. Althans, ik kan het niet vinden, dus ik kan het vooralsnog niet verifiëren. Het schijnt een bekende geweest te zijn. Dus ik denk een activist. En mijn managers zijn welingelichte mensen. Ik zoek het nog verder uit. Maar als je kijkt op het internet, lijkt het al verschillende keren gebeurd te zijn. Onder andere afgelopen december. Ik zei het al in mijn vorige stuk: deze wet maakt vrij baan voor heksenjachten. Maar is misschien wel ook een opzettelijke afleiding voor de armoede: het gebrek aan voedsel, schoon water, hygiëne, de kindersterfte, de ongeletterdheid, de infrastructuur en het tekort aan ziekenhuizen. Om maar een paar dingen te noemen. Net als de anti-pornografie wet die op 6 februari is getekend, welke ervoor heeft gezorgd dat er al diverse vrouwen zijn aangevallen en gestript zijn omdat ze zich niet decent zouden hebben gekleed. Leid de aandacht maar af van wat echt belangrijk is. Oegandese overheid, je moet je schamen.

Tot slot, een van mijn collega’s in een video:

Liefs, Miek xxx

• 27 Februari 2014 - 15:49

Yvonne:

He Annemiek, heftig allemaal zeg! We leven hier allemaal me hoor! Ik hoop dat jullie iets kunnen bereiken......... Klinkt misschien wel als een cliché, maar doe je wel voorzichtig?
    Heel veel groeten van hier! X Yvonne

• 27 Februari 2014 - 16:58

Gerry En Koos:

wat is dat een vreselijk gebeuren waarin je je nu bevindt, ik vind het best wel angstig.
    Als ze het in hun kop krijgen leggen ze zomaar iemand om of zetten je op de zwarte lijst.
    Doe voorzichtig en wees in hun ogen niet te nieuwsgierig of ga niet te diep op onderzoek, wie weet als ze het niet bevalt. Sterkte verder en nog veel succes. xx G & K

• 05 Maart 2014 - 17:42

Annelie:

Dag Annemieke,

Heksenjachten inderdaad. Terug naar de Middeleeuwen. De schandpaal is er niets bij. volg de berichtgeving in westerse media en de jouwe met argusogen. Hoe gaat het met je onderzoek? Hou je je een beetje staande daar?
    Groet, Annelie Zaan Primair

• 05 Augustus 2014 - 14:26