Gekke dingetjes - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu Gekke dingetjes - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu

Gekke dingetjes

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

10 Maart 2014 | Oeganda, Kampala

Gekke dingetjes
Afgelopen weekend was ik ontzettend blij. Ik heb mijn eigen boda boda rijder!! Paar weken terug had ik deze man als chauffeur en hij bracht me naar Garden City, een shopping mall aan de andere kant van de stad. Rit van zo’n 15, 20 minuten, afhankelijk van de drukte. Hij reed rustig, beheerst, ik voelde me veilig. Heel anders dan de keren dat ik bijna mijn been kwijt was, een busje boven op ons reed, mijn knie tegen een auto sloeg. Je hebt er maniakken tussen. Maar deze dus niet. Hij bood me zijn nummer aan. Maar ik denk, ja ja, wat wil je van me? Dus ik zeg: mag niet van mijn husband. Dat werkt altijd wel in dit land van de ‘moraal’. Hij mompelt nog iets, maar ik zeg ‘m al gedag. Maar dan ontmoet ik hem weer. Geen toeval, hij woont/werkt dus bij ons om de hoek. Nu zeg ik: geef me toch je nummer maar want ik had weer diverse bijna dood ervaringen. Wat een verademing.
Langzaam ga je een land en zijn inwoners een beetje leren kennen. Soms leuk, soms minder leuk. Grappig, vreemd, bijzonder, r(N)aarrrrrrrr…….Ik zet wat dingetjes op een rijtje:
- Met Oegandezen kan je ontzettend lachen. Ze hebben heel veel humor en ik denk dat deze erg overeen komt met de Nederlandse. Op de grote stafvergadering waar ik elke vrijdagochtend bij ben, wordt meestal wel een aantal keren smakelijk gelachen. Ze pesten elkaar ook graag. Maar tegelijkertijd hebben ze soms ook erg weinig tact. Toen we een keer met z’n 3en weg moesten, mocht ik van het Oegandese meisje alleen op de boda ‘because you are fat’. En bedankt. Of de vraag of ik kinderen heb. Nee? Nou, dan mag je wel opschieten. Vooral dat met kinderen, levert aardige situaties op. Zoals met Bas, toen hij hier twee weken geleden was: je kan ook een andere vrouw nemen hoor, die je wel kinderen geeft. Tsssss……
- Oegandezen (of misschien is het Afrikaans) zijn kleinzerig en gaan op een hele vreemde manier met de gezondheidszorg om. Een collega was van zijn brommer gevallen. Schaafwond en zere schouder. Naar het ziekenhuis. Krijgt tetanusprik, schoongemaakt en verband. Niks gebroken. Voldoende, toch? Nee hoor, hij moet nog drie of vier keer terugkomen. Krijgt elke dag schoon verband. Huh? Is dat niet wat overdreven? Voor een schaafwond? Het antwoord is tweeledig, mensen zijn als de dood iets te krijgen en willen dus net zo lang verpleegd worden tot ze beter zijn. Het gewone, natuurlijke helingsproces vertrouwen ze niet. De hygiënische omstandigheden zijn daar misschien ook niet naar. Tegelijkertijd maken de ziekenhuizen, klinieken hier ook gebruik van: als je niet terugkomt, zal je arm er afvallen. Dus tsja…en je begrijpt: money money money. Ook hoger opgeleiden trappen hier dus in. Ik had het er gisteren over met mijn huisgenoot A. en zij heeft een vriend die liet zich opnemen voor een voorhoofdholte ontsteking en vervolgens 10 verschillende soorten medicijnen kreeg. Waaronder steroïden. Toen A. op bezoek kwam, zei hij volkomen versuft en verdwaasd dat hij zich beter voelde.
- Een ander verhaal over ziekenhuizen en klinieken is ernstiger. Stel, je bent een vrouw, in barensnood. Het gaat niet goed en de vroedvrouw zegt dat je naar het ziekenhuis moet. Ze brengen je daar en je wordt op een bed gelegd. Dan vragen ze je geld. Als je dat niet hebt, doen ze niets voor je. Dus ga je dood, samen met je ongeboren kind. Afgelopen vrijdag een soortgelijk verhaal op de vergadering: een cliënt is in het ziekenhuis overleden, had ernstige brandwonden doordat zij in een vermoedelijke burenruzie met paraffine is overgoten en in de fik is gezet (minor detail), ziekenhuis heeft waarschijnlijk niets gedaan. Laatste niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk. Mijn organisatie zit er nu bovenop.
- Maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Mensen zo aardig, land zo mooi. De natuurlijke bronnen zijn overweldigend. Jungle, wildlife, savanne, rivier De Nijl, meren. Alles is er. A. en ik vroegen ons af waarom het toch zo mis blijft gaan. Welke verklaring(en) en oorzaken kan je geven. Voormalige kolonisator? Corruptie regering? Misbruik buitenland? Het wordt nog heel interessant want er is olie gevonden, in een van de grootste natuurgebieden. Enorm toeristengebied, dus als er geboord gaat worden, kan je die inkomsten voorgoed op je buik schrijven. En wat te denken van de vernietiging van natuur, flora en fauna. Maar het zou ook het land in z’n geheel een enorme positieve impuls kunnen geven. Rijkdom brengen en daarmee goede gezondsheidszorg, educatie, wegen etc. etc. Between hope and fear….
Tot slot, met mijn onderzoek gaat het goed. Ik heb nu 15 interviews gedaan, komen er nog zo’n 6 aan. Als ik dat red. Veel informatie die bruikbaar is. Bijna alles al uitgetypt. En jemig, is dat tijdrovend! Uren en uren met een interview bezig, ook omdat ik dat Oegandese Engels soms niet goed kan verstaan. Tien keer terug, en dan nog niet horen. KlemTOON leggen ze soms ook anders. Verder ben ik bij een training op het politiebureau geweest. Workshop omgaan met seksueel geweld aan politiemensen. Flapperende oren. Zelden zo veel vrouwonvriendelijkheid gehoord. Voorbeeldje? Vrouwen hebben nu eenmaal minder rechten want dat staat ook in de bijbel. En als je koeien voor haar hebt betaald, ook……Het is dus nogal nodig dat mijn organisatie zo’n cursus geeft. Zeer uitgebreide beschrijving gemaakt. Verder verzamel ik veel documenten en maak observaties ( van minuut tot minuut alles proberen op te beschrijven en dan verslag maken) van bepaalde evenementen waar ik bij ben, zoals bijvoorbeeld een informatiemiddag voor de vluchtelingen, de cliënten, over geboortebeperking. Ook broodnodig, want voor velen geldt dat zij vinden dat ze daar niet aan mogen doen van God. Dat vind ik moeilijk hoor; vrouwen die jaar in jaar uit kinderen baren, hun baarmoeder verzakt, geen rust, honger, ziek, kinderen sterven, manlief gaat zijn heil ergens anders zoeken. Echt? Is dat wat God wil?

Liefs, Miek xxx

  • 10 Maart 2014 - 19:04

    Ger Kuyt:

    Hi Miek, dat was een interessant stukje zeg. Afrika is een prachtig werelddeel. Lekker genieten en hopenlijl zien we elkaar gauw. Vertel mealles onder het genot van eemn wijntje. Groet, Ger

  • 18 Maart 2014 - 11:43

    Ilse:

    Boeiend om te lezen Miek!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Annemieke

Drie maanden voor mijn masterstudie Antropologie in Kampala, Uganda.

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 8865

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 04 April 2014

Uganda

Landen bezocht: