Mzungu, Mzungu!! - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu Mzungu, Mzungu!! - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Annemieke Leusen - WaarBenJij.nu

Mzungu, Mzungu!!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

20 Januari 2014 | Nederland, Zaandam

Waar je ook gaat of staat in Kampala, overal duikt het woord Mzungu op. Betekent namelijk blanke, witte....En omdat er hier maar heel weinig muzungus zijn, ben je dus een opvallende verschijning. Gisteravond vroeg iemand me of ik het vervelend vind. Nou nee, maar ik zei er wel bij dat als je in Nederland overal Zwarte, Zwarte zou roepen, dat niet positief zal worden ontvangen....:)

Ik heb een ongelooflijk gaaf weekend gehad. vrijdag had ik gevraagd of de mensen van het guesthouse (tante, nichtje, neef) wilde kopen voor mij en Maire, meisje uit Estonie, waar ik mee optrek. Dat wilden ze wel. Dus ik gaf geld voor een kilo rundervlees (nog geen 6 euro) en 's middags gingen we met z'n vieren naar de markt. Wauw! Zo ontzettend jammer dat ik geen foto's heb...was een beetje te link om die camera tevoorschijn te halen...maar wat een heksenketel. Je weet werkelijk niet wat je ziet. Je struikelt letterlijk over de mensen, want ze zitten vrijwel allemaal op de grond. En je hebt geen twee paprikaverkopers, maar 30...en zo van alle groentes. Maar tante wist precies waar en wie ze wilde hebben, dus we gingen in sneltreinvaart erover heen. Veilig terug (gelukkig, beetje eng was het wel...in zo'n plaats een mzungu zijn) gingen tante en nichtje aan de slag. Ondertussen gingen Maire en ik drinken halen bij de supermarket. Traktatie voor hen: orange Fanta ( dolblij waren ze daarmee) en wij paar biertjes. Om tegen achten was het eten klaar. We hadden wat kaarsjes gekocht om ook te kunnen zien wat we eten. En ja hoor, het was fantastisch!!! Zelden zo’n lekkere tournedos gehad. Met jus en aardapplepuree, groenten en salade. Echt zo lekker!! Met z’n vijfen ontzettend gesmuld dus. Daarna zette neef de muziek aan, met beeld van de computer, en gingen de voetjes van de vloer. Dansen, lachen, supergezellig! We, en ik denk echt allevijf, konden ons geluk niet op!
Zaterdag heeft Maire met een kennis afgesproken overdag en heb ik geluierd en gelezen. Het is echt wennen zonder internet, je voelt je wel onthand. Maar aan de andere kant, lekker lezen en relaxen, niks mis mee. ‘s Avonds zijn we naar een club gegaan, een eindje buiten de stad. Zou om 8 uur een show beginnen, waar Maire voor uitgenodigd was. Zaten we daar, braaf om 8 uur…Werd dus 23.45 uur….Maire zat zich ontzettend op te vreten, maar ik zat daar wel lekker. Hier en daar kwam er iemand langs om even kennis te maken. Praatje hier praatje daar, allemaal onwijs aardig. Op een gegeven moment kwam er wel een hele groep mzungu vrouwen binnen en een van die gasten sleept me mee naar hen want er zitten ook een Nederlandse bij. Ik me voorstellen, godnogantoe, wat een chagrijning mens…zelden zoiets zuurs meegemaakt. Ha ha, misschien omdat die gozer had gezegd dat we van elkaars leeftijd zijn, maar ik schatte haar zo’n tien jaar jonger…vond ze misschien niet zo leuk…en zuur maakt je oud…hi hi hi. Als de show begint, krijgen we een mengeling van hip hop en traditioneel dansen. Echt heel leuk, al was de hip hop van wisselende kwaliteit. Maar dansen gaaf! Oh, en als je je trouwens af vraagt hoe deze club, eruit zag. Als elke andere club in Nederland. Eigenlijk vooral een beetje als Club Seven, voor de Zaandammers…Dus leuk! Terug naar huis was het twee uur, weer een beetje spannend want hoe thuis te komen???? Maire beetje bang en ik dacht, nou ja, komt wel goed…Kwam het ook. Wordt een boda boda (dat is een brommer) voor ons geregeld en ja hoor, met z’n 2en op dat ding, achter de chauffeur weer 10km terug. Met een rotgang, want ze rijden echt keihard…moet je niet zo lang bij stilstaan, zonder helm op…
En dan zondag, kijkje genomen bij de Universiteit, oase van rust, groot terrein met veel groen. Ook heel rustig want de docenten hebben gestaakt en nu hebben ze de studenten langer vakantie gegeven...huh??? Gek verhaal. ‘s Avonds gaan we uit eten, naar een Indiaas restaurant met dakterras. Echt superleuk en lekker. We hebben nichtje Judy meegenomen. Ze zit daar maar een beetje opgesloten en verdient niets met wat ze doet. Ze is gevlucht uit Zuid Soedan..”I have seen many many horrible things….and men are evil…they did bad things to me…” Nee, dan ga je dus niet doorvragen…Later komt er nog een kennis van Maire, Bashar. Stoerdoenerige gast, not my cup of tea, maar later toont hij dat toch wel wat knowhow. Al is ie echt alleen geïnteresseerd in Maire en mij, en toont Judy vrijwel geen blik waardig…En probeert dan ook nog de fooi te stelen. Tsja….Na het eten gaan we naar een dansavond. En wat schetst de ongelooflijke verbazing??? We belanden op een Braziliaanse dansavond met samba en rumba. Wauw!!! Stel je eens voor. Prachtige Oegandese mannen (nou ja, okay, ook vrouwen) die de samba dansen. Stonden we toch onze ogen uit te kijken. Een paar mzungu’s die ook fantastisch konden dansen en een mzungu lerares, die de hele massa mensen voortdurend allerlei demonstraties laat doen. Echt geweldig!! Elke zondag is er om 5 uur les, voor 3 euro. Weten jullie waar ik voortaan ben op zondag..:)

veel liefs, Annemieke xxx


  • 20 Januari 2014 - 10:17

    Gerry En Koos:

    wat een geweldig (groot) verslag Annemieke, het is fijn om te horen dat je daar zo kunt genieten met elkaar.
    Maar (ik weet klink als oud wijf) doe in vredesnaam voorzichtig met dat soort brommerreisjes, een paar van die meiden gedurende middernacht in de land of knowhere 10 km op een brommer. Tart a.u.b. het lot niet want je weet het maar nooit toch?
    Ik heb genoten van je verhaal en zie uit naar je volgende reisverslag.

    X Gerry en Koos

  • 20 Januari 2014 - 13:07

    Annemieke Leusen:

    Mmmmm...ja...je hebt gelijk hoor. We moeten ook uitkijken. Maar we wilden eigenlijk een bus terugnemen, zelfde manier als we gekomen waren, maar een van die jongens in de club zei dat dat pas gevaarlijk is. Na 12en doen ze alsof ze een busje in dienst zijn, nemen je mee en dan rippen je van alles dat je hebt...gebeurt ook de Oegandezen. Dus de brommer leek toch veiliger...Maar ik heb van mijn werk een nummer dat ik kan bellen als ik een boda nodig heb. Geheel betrouwbaar en veilig, dus dat moet ik eigenlijk gebruiken...xxx

  • 20 Januari 2014 - 16:19

    Margreet:

    Leuk om te lezen dat je je goed vermaakt. Geniet er maar lekker van. Hoe gaat het met je onderzoek, krijg je een beetje medewerking?

  • 21 Januari 2014 - 13:32

    Annemieke Leusen:

    Hoi Margreet! Ja, alle medewerking. Bijna te veel...Ik wilde 10 interviews doen maar heb er nu 22 op mijn lijstje. Mijn supervisor hier besloot daarom dat ik er drie per week moet doen waarvan ik er dus eentje in het weekend moet uitwerken...Serieus...en hij verwachtte geen tegenspraak. En voor de duidelijkheid: 15 minuten uitschrijven, kost me ongeveer een uur. Dus het gaat nog heel pittig worden. Maar ach...ik mag ook wel even knallen deze drie maanden. Als ik hierna dan ook nog een hele mooie thesis kan schrijven, kan ik hopelijk een belangrijke bijdrage leveren! xxx

  • 22 Januari 2014 - 22:56

    Anneke Vlot:

    Hoi Marlies wat maak je toch veel mee wel spannend hoor! Dan is het hier maar een saaie boel!
    Zo gaan de komende maanden wel heel snel!
    Het wordt hard werken maar ook genieten van deze bijzondere wereld.
    Met veel plezier heb ik je verslag gelezen!
    In het zaanse zijn we druk bezig met de theaterdagen, er zijn weer mooie voorstellingen gezien en als je weer terug bent is hopelijk het aanbod klaar!
    Nu lieve Annemieke ik ga geen advies geven over dat je voorzichtig moet zijn want dat ben je toch!
    lieve groetjes Anneke

  • 28 Januari 2014 - 11:17

    Jolanda:

    Hoi Annemieke,

    Wat een avonturen allemaal. Volgens mij geniet je met volle teugen. Getuige de reacties hierboven heb je het druk en mag je wel iets voorzichtiger zijn?
    Veel plezier en zet hem op!
    Groetjes Jolanda

  • 04 Februari 2014 - 19:14

    Ilse:

    Hey daredevil,

    Vanmiddag door Jac, geattendeerd op je reisverslagen.
    Lezen heerlijk weg!
    Leuk om op de hoogte te blijven van al je avonturen.
    Hoop dat je volop geniet.
    Hard werken, cultuur snuiven, uitdagingen, lekker eten, dansen, hier en daar een adrenaline rush....klinkt goed!

    Enjoy!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zaandam

Annemieke

Drie maanden voor mijn masterstudie Antropologie in Kampala, Uganda.

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 8868

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 04 April 2014

Uganda

Landen bezocht: